Wednesday 30 March 2016

KHASIAT DAUN ALOE VERA


Pernah minum atau makan jus aloe vera? Takpun Gel yang di dalam daun alow vera tu?
Kalau ada peluang, sila cuba rasa. Lagi baik kalau dapat amalkan selalu. Nak beli yang dah siap pun ada, atau tanam saja pokok aloe vera tu. Senang sangat nak tunmbuh dalam cuaca negara kita ni. Yang penting pokok tu mesti di kawasan terdedah kepada cahaya matahari.
OK, ni pulak kita nak bercerita pasal khasiat jus/gel aloe vera.
1. Detoks
Aloe vera ada banyak vitamin dan mineral. Antaranya vitamin yang terkandung di dalamnya ialah vitamin A, C, E, asid folik, asid amino, choline, B1, B2, B3 (niacin), B6 dan B12. 
Dari segi mineral pula, ia mengandungi kalsium, magnesium, chromium, selenium, besi, sodium, potassium, manganese dan tembaga (err.. kita boleh makan tembaga rupanya)


2. Menguatkan sistem imunisasi badan.
Aloe vera mengandungi polysaccharides, yang membantu mengawal sistem imunisasi kita. 
Ia juga kaya dengan anti-oksidan yang membantu melawan radikal-bebas ("free-radicals").
Aloe vera juga mempunyai ciri antipyretic, iaitu ia mencegah dan meredakan demam.


3. Memelihara sistem kadiovaskular.
Terdapat beberapa kajian yang mengaitkan aloe vera dengan keupayaan darah untuk mengangkut lebih oksigen serta meningkatkan keupayaan penyebaran sel-sel darah merah. 
Menurut sebuah kajian yang diterbitkan di dalam British Medical Journal bilangan 2000, ia menemukan yang aloe vera boleh mengurangkan kebarangkalian sakit jantung dengan mengurangkan kolesterol dalam darah, memelihara pengaliran darah serta mengurangkan kepekatan darah.


4. Bagus untuk kesihatan kulit
Sifat aloe vera yang memulihkan kulit, menjadikan ia sebagai salah satu bahan utama yang digunakan didalam industri kosmetik berkenaan pemeliharaan kulit. Gel aloe membantu melembapkan kulit. Ia juga boleh membantu dalam memulihkan kulit akibat kesan melecur, terbakar dan luka. Aloe juga adalah antipruritic, iaitu satu bahan yang mengurangkan kegatalan.


5. Mengurangkan keradangan
Aloe vera mengandungi 12 bahan termasuk B-sisterole yang berfungsi untuk memperlahankan atau mencegah keradangan. Jadi, ia dapat membantu mengurangkan kesakitan akibat radang sendi dan juga meningkatkan fleksibiliti sendi. Bagus ni untuk sesiapa yang ada gout atau athritis.

Kalau nak dikira, banyak lagi faedah dan kebaikan pengambilan jus/gel aloe vera ni. Allah telah memberi kita alam yang mengandungi pelbagai tumbuhan yang dapat menjadi asbab untuk mengubati penyakit. Andai kita nak kurangkan pengambilan ubat kimia, marilah kita cuba mendapatkan rawatan dari alam sebanyak yang boleh. Andai tak pasti, boleh rujuk juga dengan para doktor untuk nasihat lanjut.
Potong daun aloe vera tanam depan rumah .

Buang kulit daun ni. Kulit daun dan getah dia kalau terlebih makan boleh kena ulang alik tandas kang.

Haaaaa.... tu dia gel aloe vera asli.  Macam agar-agar je.. Cuma diselaputi lendir yang boleh membuat orang tak lalu makan gel ni fresh macam ni.

No comments:

Post a Comment