Monday, 14 March 2016

PETUA CEGAH SERANGAN GOUT.

Betul la kata orang, hanya orang yang biasa kena gout baru boleh faham macam mana sakit peritnya bila kena serangan gout.


Bayangkan macam dalam gambar di sebelah, tetapi jejarum tu semua berada di dalam celah-celah daging dan urat, sepanjang masa.  lebih kurang macam tu lah, cuba bayangkan.



Tak sanggup kan? Betul kesian pada sesiapa yang tak jumpa penawar yang berkesan lagi.  Oleh itu sambil sambil tuan-tuan dan puan-puan mencari ubat, saya kongsikan pengalaman saya kena gout lebih 11 tahun dah di sini.  Semoga dapat memberi manfaat kepada semua.



1. Elakkan makan organ dalaman lembu, kambing, ayam dan sebagainya.

Sedap memang sedap.  Kalau makan paru goreng garing, hati masak hitam atau otak masak lemak, perghh... meleleh air liur mikirkannya.  Kena pulak baru habis merewang kenduri kendara, selalunya mesti ada lauk untuk orang yang bekerja menggunakan bahan bahan terlarang tersebut.



Tapi ingat, bahan-bahan tersebut terlarang sebab kandungan asid urik bahan bahan tersebut amatla tinggi berbanding bahagian lain. Malam ni makan, esok mau tak boleh jalan.



2. Elakkan makan segala jenis kekacang

Sama ada kacang dari dalam tanah atau kacang dari pokok yang menjalar atau kacang yang menjadi sebahagian dari buah.  Ini termasuk juga makanan yang mengandungi kekacang contohnya, kuah sate, kuah dal roti canai serta kuih muih berinti atau dibuat menggunakan tepung yang bercampur kacang.  Kekacang memang sesuai unutuk dibuat snek dan banyak khasiat serta dikatakan antara makanan sunnah, Tapi untuk orang yang menghidap gout, ketepikan saja selagi boleh.


3. Elakkan kehausan (minum air banyak)

Antara cara asid urik berlebihan dikeluarkan oleh badan kita adalah melalui air kencing.  Kalau minum kurang, macam mana aisd urik nak dikeluarkan?  Kena pulak sekarang ni Malaysia mengalami cuaca panas melampau.  Jangan sampai kehausan, sebab bila haus, itu isyarat badan kita nak bagitahu yang badan sudah kekurangan air.  Oleh itu, selalu lah minum air supaya badan kita sentiasa memunyai air yang mencukupi untuk menjalankan proses kumbuhan dengan berkesan.  Andai tidak boleh minum air banyak-banyak, minum sedikit-sedikit tetapi banyak kali.



4. Tinggikan kaki sewaktu tidur.


Selalunya gout ni kena pada bahagian kaki.  Antara sebabnya ialah uric acid yang mengalir bersama darah akan terkumpul di bahagian paling bawah badan kita.  Seharian berkeja dan tak perasaan yang asid urik tengah berkumpul di kaki masing-masing.  Bila banyak berkumpul dan tepu, maka bertukarlah asid urik tadi menjadi kristal-kristal berbentuk jarum yang sepanjang masa mencucuk-cucuk.  Bila kaki ditinggikan dari paras biasa, asid urik dapat keluar dari kawasan kaki.  


Cukup dulu rasanya petua-petua untuk mengelakkan serangan gout. Kalau agak susah, nak diamalkan dan serangan gout masih konsisten, sila hubungi kami untuk mendapatkan ubat Penawar Gout Orang Asli. Tahun kedua belas dah saya kena gout.  Alhamdulillah, sekarang makan tak perlu berpantang teruk.  Kesan sampinag nya pula setakat ni adalah badan makin"sihat".  Maklumla, dah tak perlu berpantang sangat.  Penawar Gout Orang Asli ini serasi dengan saya, menjadi asbab untuk mengawal gout yang saya alami.  

Anda bagaimana?

Hubungi kami segera di 012-2207528

      

No comments:

Post a Comment